loading...
کتابخانه عمومی روستای بنه گز
حسین پولادی بازدید : 207 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

۱-      گذاشتن اهداف مالی

در این مطلب در مورد نوشتن اهداف مالی و تجاربی که در این راه کسب کرده بودم نوشتم. ببینید شما می توانید اهداف مالی برای بازنشستگی، برای شغل، برای شیوه ی زندگی و کسب درآمد داشته باشد. اما اگر بتوانید برای چند سال آینده (همان سال ۱۴۰۰) اهدافی را تنظیم کنید که رسیدن به رقمی به عنوان دارایی و یا عددی برای حقوق سالانه باشد می تواند به بقیه ی قسمت های این فرآیند هم جهت بدهد.

وقتی مشخص شد که می خواهید در هشت سال اینده، درآمد سالانه ۶۰ هزار دلار داشته باشید می توان با توجه به میزان درآمد یا دارایی های فعلی برای آینده برنامه ریزی کرد. اکنون برای رسیدن به این درآمد، تمامی راههای پیش رو را بایستی نوشت: آیا باید کسب و کار خودم را راه بیاندازم؟ در بورس سرمایه گذاری کنم؟ در مسکن؟ در طلا و ارز؟ تجارت کنم؟ مغازه ای را اجاره کنم؟ شغلم را عوض کنم؟ پاسخ به این سوالات مراحل آینده ی زندگی مالی شما را رقم می زند.

۲-      برآورد وضعیت مالی کنونی

یکی از توصیه هایی که برنامه ریزان امور مالی می کنند برآورد میزان کل درآمد در طول زندگی شغلی است. در ایران  با دو دسته افراد روبرو هستیم، اول کارمندان، فیش های حقوقی آنها معمولا در دسترس است، سود حاصل از سپرده ها و یا سرمایه گذاری ها مشخص است و بسیاری از شرکتها سیستم مدیریت منابع سازمانی دارند که می توان مقدار دریافتی حقوق را در سالها و ماههای گذشته دید. دوم مشاغل آزاد، کار این افراد شاید سخت تر باشد، اما می توان با مراجعه به ریز تراکنش های مالی حساب بانکی و یا ثبت اطلاعات به صورت شخصی، اطلاعات درآمدی را استخراج کرد. مهم این است که این رقم تا حد امکان دقیق باشد.

از سوی دیگر می بایست کل ارزش دارایی و اموالی که خریداری شده و موجود است را حساب کرد و آن را از میزان کل بدهی ها، وام ها، وام مسکن و قرض ها کم کرد. اکنون می توان فهمید که چه میزان پول بدون ردیابی خرج شده است. البته با توجه به رشد فزاینده ی قیمت مسکن و خودرو و مشخص بودن دقیق هزینه های آنها می توان این دو مورد را جداگانه نوشت. در این حال ممکن است دریابیم با اینکه در ده سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان درآمد داشته ایم، اکنون زیر بدهی هستیم. این کار برای سرزنش کردن خود نیست بلکه برای ارزیابی وضعیت مالی خود در لحظه ی کنونی است.

۳-      ساخت بودجه

همانطور که نوشته ام بودجه ی ما احتمالا در مرحله ی اولیه چیز جالبی در نمی آید، پس بایستی در جلسات دوهفتگی یا ماهیانه چکش کاری شود تا به یک بودجه خوب تبدیل شود. مطالب بیشتر را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید.

۴-      تغییر عادتها

با مبنا قرار دادن بودجه و کشف عادتهای بد در خرید، ببینید که کدام یک از عادتهای شما نیاز به تغییر دارند. اگر عادت بد شما، رفتن به سراغ قفسه ی فروش قهوه در فروشگاه، نداشتن لیست خرید، خرید احساسی و یا هر چیز دیگری است سعی نکنید که همه ی آنها را با هم درست کنید. ببینید تغییر کدام آسان تر است از همان شروع کرده و این عادتها را کنار بگذارید.

۵-      تدوین بودجه ی نهایی

پس از نوشتن اهداف مالی و تنظیم زمان دسترسی، نوشتن بودجه و چکش کاری، زمان آن رسیده است که بودجه ی کامل را تشکیل داده و ببینید که برای هر کدام از قسمتهای زندگی چه پولی را باید اختصاص دهید. برای رسیدن به اهداف مالی بایستی چگونه ÷س انداز کنید؟ این موارد باید در بودجه ماهیانه و سالانه دیده شود.

۶-      تعهد

بهترین روش تعهد به برنامه ی تدوین شده – بنا به تجربه ی شخصی خودم -، برگزاری جلسات ماهیانه و بهتر از آن دوهفتگی است. دستور این جلسات بررسی بودجه و ارزیابی مسیر پیموده شده است، چقدر به خاکی زده اید؟ بهتر است این بخش را با تصویر سازی انجام داده و بهترین ابزار برای این کار استفاده از نقشه های ذهنی است. من برای تولید نقشه های ذهنی از نرم افزار xmind استفاده می کنم که پس از تولید چند نقشه کار کردن با آن آسان می شود ولی می توانید به صورت دستی هم اینکار را انجام بدهید. مطلب فردا راجع به نقشه های ذهنی است.

در تولید نقشه ی ذهنی می توان تمام سالها را در نظر گرفت و مشخص کرد که در هر مقطعی از این سفر چند ساله، به کجا می خواهیم برسیم و اینکار می

 

تواند اهداف میان مدت و کوتاه مدت ما را هم روشن کند

.برای دیدن تصویر در اندازه ی اصلی آن را در زبانه ی جدید باز کنید.


۷-      ارزیابی

به یاد داشته باشید که این برنامه وحی منزل نیست و می تواند و باید در طول مسیر بررسی، ارزیابی و چکش کاری شده و تغییر های لازم در آن انجام شود.

۸-      سرمایه گذاری

در پایان بایستی برای ادامه ی مسیر روی خودتان سرمایه گذاری کنید، کتابهای مفید بخوانید، سمینار، دوره صوتی روزنامه و وبلاگهای خوب را فراموش نکنید و در نهایت سعی کنید علاوه بر استفاده از این اصول در زندگی شخصی، آن را به دیگران هم آموزش بدهید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اهداف کتابخانه: کتابخانه یک نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در اعتلا و پیشرفت فرهنگ انسانی ایفا می کند. به منظور استفاده هرچه بیشتراز کتابخانه ها نهادینه ساختن آنها امری گریز ناپذیر است .با توجه به محیطی که کتابخانه قرار است در آن نهادینه شود، کار وتلاشهای انجام شده در این زمینه متفاوت است .اهداف تاسیس کتابخانه ، راههای ترویج کتابخوانی و عوامل موثر در عدم استفاده از کتاب ها در این زمینه مور دبررسی قرار می گیرد. *************************************************************************** درباره کتابخانه : کتابخانه عمومی بنه گز در سال 1388در روستای بنه گز افتتاح شد. این کتابخانه در زمینی به مساحت 480 متر مربع و با زیربنای 218 متر مربع می باشد که تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه های استان بوشهر و اداره کتابخانه های شهرستان تنگستان می باشد .و دارای بخش های مختلفی مانند بخش مخزن کتاب ،بخش اتاق کودک ،بخش اتاق بانوان و آقایان ودارای مخزن کتب بزرگسالان - بخش ویژه کتب کودکان - بخش مرجع - نشریات ادواری - بخش ویژه کتاب های دفاع مقدس - کلاسهای فرهنگی می باشد . *************************************************************************** شرایط عضویت : 1)تکمیل فرم ثبت نام 2)دو قطعه عکس 3)فتوکپی شناسنامه 4)مبلغ 3500تومان حق عضویت سالیانه *************************************************************************** آدرس: بوشهر ،شهرستان تنگستان ،روستای بنه گز *************************************************************************** ساعت کار: کتابخانه صبح از ساعت 8الی 11 می باشد. *************************************************************************** ایمیل کتابخانه عمومی بنه گز: librarybonehgaz@yahoo.com *************************************************************************** تلفن تماس مسئول کتابخانه: 09397608581
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد عملکرد کتابخانه عمومی بنه گز چه می باشد
    كدام بخش از موضوعات وبلاگ را بيشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 509
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 255
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 78
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 1,665
  • بازدید سال : 54,718
  • بازدید کلی : 315,877
  • کدهای اختصاصی
  • سامانه طرح کتاب من

  • شبکه کتابخوانان حرفه ای

  • نهاد کتابخانه های عمومی کشور

  • دفتر مقام معظم رهبری

  • سایت ریاست جمهوری

  • نهاد کتابخانه عمومی بوشهر