loading...
کتابخانه عمومی روستای بنه گز
حسین پولادی بازدید : 218 چهارشنبه 11 بهمن 1391 نظرات (0)

 

غيبت کتاب در سبد خانوار (يار مهربان را فراموش نکنيم )

 

بيائيد از خود بپرسيم در اولويت بندي خريدهايمان کتاب چه جايگاهي و آيا اصلاً جايگاهي دارد ؟

و اگر ندارد مشکل کجاست ؟

آموزش کتابخواني بايد از کودکي و از بطن خانواده آغاز شود ، چرا که تاثير کتابخواني در باروري انديشه ها و تفکر انسان  ، انکار نا پذير است  و حيات  مادي  و معنوي جوامع در پرتو کتاب و مطالعه آن ممکن  مي باشد و کشورهايي که به اين مهم توجه کرده اند در فرايند توسعه فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي ، و اقتصادي گامهاي بزرگي برداشته اند . عادت به مطالعه از دوران کودکي پايه ريزي مي شود و اين مهم يعني آشنا کردن کودکان با کتاب و مطالعه از عمده ترين وظايف والدين در سنين خردسالي و در سنين مدرسه از وظايف  معلم است . بايد توجه داشت که عادت به  کتابخواني به تنهايي کافي نيست بلکه تحکيم و تداوم عادت  است که هدف اصلي خواندن و مطالعه را محقق مي سازد . در کنار عادت و تداوم آن اصلي ترين عامل موثر در امر مطالعه  انگيزه مي باشد ؛ نياز به آگاهي ، آرامش ، لذت و شناخت نيز از زير مجموعه هاي انگيزه محسوب مي شوند . بدين صورت ايجاد انگيزه در افراد مي تواند از اصلي ترين عوامل موثر در حرکت به سوي کتاب و کتابخواني باشد .

"جيمي کوک " يکي از کارشناسان در امر تشويق کودکان به مطالعه ، در مقاله اي کوتاه از پدران و مادران چنين مي پرسد : شما هر چند وقت يکبار براي فرزند خود کتاب مي خوانيد ؟ آيا هر روز اين کار را انجام مي دهيد ؟ وي مي گويد اگر روزانه 15 دقيقه براي کودک خود کتاب بخوانيد ، کم کم علاقه وافر  فرزند خود را به مطالعه خواهيد يافت و تاثير اين روش را در فرزند خود به عينه مشاهده خواهيد کرد . همواره مي توان بچه ها را به مطالعه علاقمند کرد ، برخي از ايده ها بسيار ساده و معمولي هستند ، به ياد داشته باشيم  بزرگترين تشويق ها از سوي خود ما  والدين انجام مي شود .  بچه هايي که پدر و مادرشان  خود افرادي کتابخوان هستند و براي آن ارزش قائلند و ابزار لازم را در خانه فراهم کرده اند  بيشتر به سمت کتاب و کتابخواني گرايش پيدا مي کنند .

در عصر رسانه هاي الکترونيک و دنياي ارتباطات و ماهواره اي ، کتاب مهمترين و کارآمدترين رسانه است و عليرغم گسترش کاربرد نرم افزارهاي رايانه اي که دسترسي به اطلاعات مورد نياز را تسهيل داده ، کتاب نقش حياتي در تنوير افکار عمومي بشر  دارد . که البته در جامعه ما غالباً با ساير رسانه ها جايگزين مي شود . شايد کتابخواني به خاطر تنش هاي ناشي از فشار اقتصادي ، هيچوقت در خانواده ها امري ضروري و حياتي تلقي نشده و بيشتر امري تفنني شده است . خانواده ها بيش از آنکه وقت خود را به کتابخواني اختصاص دهند صرف تماشاي تلويزيون مي کنند و با مطالعه و بدنبال آن خريد کتاب نامانوس هستند .

مقام معظم رهبري در جريان بازديد ازنمايشگاه کتاب 26/2/1374 دغدغه خودشان را در مورد کتاب اينگونه بيان مي کنند "" بايد خريد کتاب ، يکي از مخارج اصلي خانواده محسوب شود مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزئيناتي و تجملاتي – مثل لوسترها ، ميزهاي گوناگون ، مبلهاي مختلف و پرده ها و .....به کتاب اهميت بدهند و اول کتاب را  مثل نان و خوراکي  و وسايل معيشتي بخرند  ، بعد اين که تامين شد به زوايد بپردازند  خلاصه با کتاب انس پيدا کنند . در غير اينصورت ، جامعه ايراني به هدف و آرزويي که دارد که حق او هم هست ، نخواهد رسيد .

 

 

 

 

در پايان پيشنهادهايي جهت بهاء دادن به مقوله کتاب و کتابخواني ارانه مي شود :

1 - براي بچه ها کتاب بخريد و آن را در دسترس آنها قرار دهيد.

2 -  خودتان هم مطالعه کنيد  ؛ يکي از بهترين راهها براي تشويق کردن بچه ها به مطالعه اينست که خودتان الگوي آنها باشيد . اگر بچه ها ببينند که خودتان هم کتاب مي خوانيد و از مطالعه لذت مي بريد ، احتمال اينکه آنها نيز چنين عادتي پيدا کنند و اين فعاليت را پيش بگيرند بيشتر است .

3 -  به بچه ها کتاب هديه دهيد : کتاب هديه اي نسبتاً ارزان و مفيد است . به علاوه چيزي که به صورت هديه به کسي داده شود ارزش و احترام بيشتري پيدا مي کند .

4 -  مطالعه را به صورت يک تفريح درآوريد  : چيزي که از آن لذت برده شود هميشه مورد علاقه است .

5 -  مرتب کتاب بخوانيد  :  هر روز حتي چند بار در روز براي بچه هاي کوچکتان کتاب بخوانيد . بچه هاي بزرگتر را هم تشويق کنيد که هر روز مطالعه کنند . و در مورد کتابي که خوانده اند با آنها گفت و گو کنيد .

6 -  هر هفته يا  ماه بچه ها را به کتابخانه و کتابفروشي ببريد تا کتابهاي مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند .

7 -  بخشي از خانه را به قفسه کتاب اختصاص دهيد و ضرب المثل قديمي "اين خانه  ،  خانه نمي شود تا کتابخانه نشود" را جدي بگيريد .

8 – در سبد خريد خود حتماً جايي را براي خريد کتاب  لحاظ کنيد . تا فرزندانتان نيز با اين فرهنگ آشنا شوند .

9 – خود و خانواده تان را عضو کتابخانه کنيد .

علاقه به کتاب و کتابخواني و ترويج فرهنگ مطالعه کتابهاي غير درسي ، علاوه بر روشهايي که اشاره شد ، از طريق افزايش سهم کتاب در سبد خريد خانواده ها امکان پذير است . به اميد آن که کتاب هم ، لااقل در بعضي از روزهاي ماه ، در سبد خريد روزانه ما جايگاهي در خور و قابل توجه داشته باشد و فرمايش مقام معظم رهبري که فرموده اند "کتاب بايد وارد زندگي مردم شود . " محقق گردد .            ان شاء الله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اهداف کتابخانه: کتابخانه یک نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در اعتلا و پیشرفت فرهنگ انسانی ایفا می کند. به منظور استفاده هرچه بیشتراز کتابخانه ها نهادینه ساختن آنها امری گریز ناپذیر است .با توجه به محیطی که کتابخانه قرار است در آن نهادینه شود، کار وتلاشهای انجام شده در این زمینه متفاوت است .اهداف تاسیس کتابخانه ، راههای ترویج کتابخوانی و عوامل موثر در عدم استفاده از کتاب ها در این زمینه مور دبررسی قرار می گیرد. *************************************************************************** درباره کتابخانه : کتابخانه عمومی بنه گز در سال 1388در روستای بنه گز افتتاح شد. این کتابخانه در زمینی به مساحت 480 متر مربع و با زیربنای 218 متر مربع می باشد که تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه های استان بوشهر و اداره کتابخانه های شهرستان تنگستان می باشد .و دارای بخش های مختلفی مانند بخش مخزن کتاب ،بخش اتاق کودک ،بخش اتاق بانوان و آقایان ودارای مخزن کتب بزرگسالان - بخش ویژه کتب کودکان - بخش مرجع - نشریات ادواری - بخش ویژه کتاب های دفاع مقدس - کلاسهای فرهنگی می باشد . *************************************************************************** شرایط عضویت : 1)تکمیل فرم ثبت نام 2)دو قطعه عکس 3)فتوکپی شناسنامه 4)مبلغ 3500تومان حق عضویت سالیانه *************************************************************************** آدرس: بوشهر ،شهرستان تنگستان ،روستای بنه گز *************************************************************************** ساعت کار: کتابخانه صبح از ساعت 8الی 11 می باشد. *************************************************************************** ایمیل کتابخانه عمومی بنه گز: librarybonehgaz@yahoo.com *************************************************************************** تلفن تماس مسئول کتابخانه: 09397608581
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد عملکرد کتابخانه عمومی بنه گز چه می باشد
    كدام بخش از موضوعات وبلاگ را بيشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 509
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 255
  • آی پی امروز : 212
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 306
  • باردید دیروز : 78
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 306
  • بازدید ماه : 1,911
  • بازدید سال : 54,964
  • بازدید کلی : 316,123
  • کدهای اختصاصی
  • سامانه طرح کتاب من

  • شبکه کتابخوانان حرفه ای

  • نهاد کتابخانه های عمومی کشور

  • دفتر مقام معظم رهبری

  • سایت ریاست جمهوری

  • نهاد کتابخانه عمومی بوشهر